Frågor och svar
Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!
-
-
Varför måste jag uppdatera min ansökan?
-
-
Det är för att säkerställa att kön består av personer som behöver ett boende.
Du förnyar din ansökan genom att logga in på Mina sidor. Lite längre ner på sidan hittar du den gröna "knappen" där det står "Uppdatera". Klicka på den för att uppdatera din ansökan. Passa även på att kolla så att alla dina kontaktuppgifter är aktuella. Glöm inte att spara!
Om du inte förnyar inom 12 månader raderas din ansökan och du får registrera dig på nytt.
-
-
Jag kan inte betala min hyra, hur gör jag?
-
-
Kontakta oss direkt om du får problem att betala hyran. Ju tidigare du kontaktar oss desto större är möjligheten av vi tillsammans kan lösa dina problem. Vi kan till exempel göra upp en avbetalningsplan.
Ring vår växel 044-775 25 00 och gör knappvalet "Fakturafrågor".
-
-
Var hittar jag lediga lägenheter?
-
-
Du hittar lediga lägenheter under "Ledigt just nu" / "Lediga lägenheter". Lediga lägenheter
Du måste själv bevaka när lediga lägenheter publiceras på vår hemsida. Vill du vara säker på att inte missa någon uppsagd lägenhet rekommenderar vi hatt du besöker hemsidan en gång i veckan. Hittar du någon lägenhet du är intresserad av måste du anmäla intresse på den via Mina sidor för att vara med när lägenheten tilldelas en sökande.
-
-
Hur ofta behöver jag uppdatera min ansökan?
-
-
Du behöver uppdatera din ansökan en gång var tolfte månad för att vara kvar i kön. Du uppdaterar den genom att logga in på Mina sidor. Har du inte tillgång till dator så kan du irnga vår kundtjänst så hjälper vi dig. Tel 044-775 25 00, välj "Uthyrning" via knappvalet.
Om du inte förnyar inom tolv (12) månader raderas din ansökan och du får registrera dig på nytt.
-
-
Bo Direkt - vad gäller?
-
-
På hemsidan finns det lägenheter som är märkta med Bo direkt-symbolen. Det betyder att lägenheten kommer ligga ute under en kortare tid på hemsidan, ibland kan det innebära att lägenheten bara ligger ute på hemsidan under någon timme upp till någon dags tid. Därefter erbjuds visning till de som anmält sitt intresse.
Här tas ingen hänsyn till köpoäng utan här blir den/de som anmält sig först på lägenheten erbjuden visning. Det är sedan den som har anmält sig först och som tackar ja som blir erbjuden lägenheten. Tackar den som har anmält sig först nej går vi vidare ner till anmälan nr 2 osv. Kontraktskrivning sker efter sedvanlig inkomst- och kreditkoll. Det är viktigt att du laddar upp intyg på inkomst på Mina sidor alternativt mailar in intyget till oss direkt när du tackat ja till en lägenhet.
-
-
När vet jag om jag får lägenheten?
-
-
Vi börjar jobba med lägenheten efter det att svarsdatumet har gått ut. Är det du som har chans att få lägenheten så kontaktar vi dig. Vi kommer be dig att skicka in intyg på din inkomst, tex anställningsintyg, lönespecifikationer eller övriga utbeltningar. Det är bra om du redan laddat upp intyg via Mina sidor.
-
-
När får jag nycklarna till min nya lägenhet?
-
-
Nycklarna får du i din nya lägenhet. Vi kontaktar dig ett par veckor innan inflyttning för att bestämma tid för utlämning av nycklarna. När du får dina nycklar så visar vi även var förråd, tvättstuga och miljöhus finns och hur de fungerar. Har du frågor så passa på när du får dina nycklar. Vill du ha ett besök av oss ett par veckor efter du flyttat in är du välkommen att kontakta oss. Många frågor dyker inte upp förrän efter att man bott i lägenheten ett tag.
Ha med dig ditt hyresavtal som är påskrivet av både dig och oss. Du ska även ha med dig ett kvitto på betald hyra.
Tid för inflyttning
Om inget annat har avtalats gäller hyreslagen §7 som säger:
När hyrestiden har löpt ut skall hyresgästen senast påföljande dag lämna lägenheten och senast klockan 12 den dagen hålla lägenheten tillgänglig för den nye hyresgästen.
Infaller dag då lägenheten skall tillträdas eller lämnas på en söndag, annan allmän helgdag, lördag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, skall det istället ske nästa vardag
-
-
Hur säger jag upp min lägenhet?
-
-
Om du vill säga upp din lägenheten måste det göras skriftligt. Det går bra att maila hit en uppsägning men då måste den bekräftas till oss med ett vanligt brev inom en vecka. Du kan endast säga upp din lägenhet till ett månadsskifte. Säger du upp din lägenhet under till exempel mars månad (senast 31 mars) så har du april, maj och juni som uppsägningsmånader.
Enklast är det om du skriver under ditt avtal under uppsägning och skickar in det till oss. Har du inte ditt kontrakt kan du skriva på ett vanligt papper. Skriv då att du säger upp din lägenhet, skriv även ditt namn, personnummer och din adress. Till sist skriver du under den och skickar in den till oss. Vill du säga upp din lägenhet med e-signering kontaktar du vår kundtjänst så mailar vi en länkt till dig som du kan signera med ditt BankID.
När vi fått in din uppsägning så skickar vi en bekräftelse till dig på att du sagt upp din lägenhet.
Du har alltid tre månaders uppsägning, vid dödsfall är det en månad.
Tänk på att ditt garage sägs upp automatiskt när du säger upp din lägenhet. Det blir samma uppsägningstid som du har på din lägenhet.
Länk till sida där du kan läsa mer om utflyttning