Frågor och svar

Det är för att säkerställa att kön består av personer som behöver ett boende nu eller i framtiden. 

Du förnyar din ansökan genom att logga in på Mina sidor. Lite längre ner på sidan hittar du den gröna "knappen" där det står "Uppdatera". Klicka på den för att uppdatera din ansökan. Passa även på att kolla så att alla dina kontaktuppgifter är aktuella. Glöm inte att spara!

Du kan bara logga in med BankID. Har du inte BankID kan ringer du vår kundtjänst så hjälper vi dig att uppdatera din ansökan.

Om du inte förnyar inom 12 månader raderas din ansökan och du får registrera dig på nytt.

   

Nej, bredband ingår inte i hyran. Det finns ett flertal leverantörer att välja mellan. Du hittar urvalet www.bredbandsval.se.

Här på denna länk kommer du till Telias hemsida

   

Telias kanalpaket Lagom ingår i hyran. Du kan köpa till fler kanaler från leverantör som finns på www.bredbandsval.se

   

Om du har problem med att betala hyran, kontakta oss direkt. Ju snabbare du hör av dig, desto större möjlighet har vi att tillsammans hitta en lösning. Vi kan exempelvis hjälpa dig med en avbetalningsplan för att underlätta din situation.

Ring vår växel 044-775 25 00 och gör knappvalet "Fakturafrågor". Det går även bra att skicka mail till oss på info@goingehem.se

   

Ja alla lägenheter som sägs upp publiceras på hemsidan.

   

Du hittar lediga lägenheter under "Ledigt just nu" / "Lediga lägenheter". 

Här på dennal länk hittar du sidan för lediga lägenheter

Du måste själv bevaka när lediga lägenheter publiceras på vår hemsida. Vill du vara säker på att inte missa någon uppsagd lägenhet rekommenderar vi hatt du besöker hemsidan en gång i veckan.  Hittar du någon lägenhet du är intresserad av måste du anmäla intresse på den via Mina sidor för att vara med när lägenheten tilldelas en sökande. Har du inte BankID ringer du kundtjänst så hjälper vi dig. 

   

Du behöver uppdatera din ansökan en gång var tolfte månad för att vara kvar i kön.  Du uppdaterar den genom att logga in på Mina sidor. Har du inte tillgång till dator så kan du irnga vår kundtjänst så hjälper vi dig. Tel 044-775 25 00, välj "Uthyrning"  via knappvalet.

Om du inte förnyar inom tolv (12) månader raderas din ansökan och du får registrera dig på nytt.

   

Du kan ställa dig i bostadskön från och med 16 års ålder men du kan inte skriva kontrakt förrän du fyllt 18 år.

   

På hemsidan finns det lägenheter som är märkta med Bo direkt-symbolen. Det betyder att lägenheten kommer ligga ute under en kortare tid på hemsidan, ibland kan det innebära att lägenheten bara ligger ute på hemsidan under någon timme upp till någon dags tid. Därefter erbjuds visning till de som anmält sitt intresse.

Här tas ingen hänsyn till köpoäng utan här blir den/de som anmält sig först på lägenheten erbjuden visning. Det är sedan den som har anmält sig först och som tackar ja som blir erbjuden lägenheten. Tackar den som har anmält sig först nej går vi vidare ner till anmälan nr 2 osv. Kontraktsskrivning sker efter sedvanlig inkomst- och kreditkoll. Det är viktigt att du mailar in eller laddar upp dina intyg på Mina sidor när du tackat ja till en lägenhet. 

   

Det går inte att lämna något generellt svar förrän du anmäler intresse för en specifik bostad. Din kö-plats varierar på varje lägenhet beroeende på om någon med längre kötid också har anmält sitt intresse för lägenheten.

   

Vi börjar jobba med lägenheten efter det att svarsdatumet har gått ut.  Är det du som har chans att få lägenheten så kontaktar vi dig. Vi kommer be dig att skicka in intyg på din inkomst, tex  anställningsintyg, lönespecifikationer eller övriga utbetalningar. Ladda gärna upp dina intyg i förväg  via Mina sidor.

   

Nycklarna får du i din nya lägenhet. Vi kontaktar dig ett par veckor innan inflyttning för att bestämma tid för utlämning av nycklarna. När du får dina nycklar så visar vi även var förråd, tvättstuga och miljöhus finns och hur de fungerar. Har du frågor så passa på när du får dina nycklar. Vill du ha ett besök av oss ett par veckor efter du flyttat in är du välkommen att kontakta oss. Många frågor dyker inte upp förrän efter att man bott i lägenheten ett tag.
Ha med dig ditt hyresavtal som är påskrivet/signerat av både dig och oss. Du ska även ha med dig ett kvitto på betald hyra eller betala i god tid så att betalningen hinner registreras hos oss. 

Tid för inflyttning

Om inget annat har avtalats gäller hyreslagen §7 som säger:
När hyrestiden har löpt ut skall hyresgästen senast påföljande dag lämna lägenheten och senast klockan 12 den dagen hålla lägenheten tillgänglig för den nye hyresgästen.
Infaller dag då lägenheten skall tillträdas eller lämnas på en söndag, annan allmän helgdag, lördag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, skall det istället ske nästa vardag

   

Om du vill säga upp din lägenheten måste det göras skriftligt. Det går bra att maila hit en uppsägning men då måste den bekräftas till oss med ett vanligt brev inom en vecka.   Du kan endast säga upp din lägenhet till ett månadsskifte. Säger du upp din lägenhet under till exempel mars månad (senast 31 mars)  så har du april, maj och juni som uppsägningsmånader.

Enklast är det om du skriver under ditt avtal under uppsägning och skickar in det till oss. Har du inte ditt kontrakt kan du skriva på ett vanligt papper. Skriv då att du säger upp din lägenhet, skriv även ditt namn, personnummer och din adress. Till sist skriver du under den och skickar in den till oss. Vill du säga upp din lägenhet med e-signering kontaktar du vår kundtjänst så mailar vi en länkt till dig som du kan signera med ditt BankID. 

När vi fått in din uppsägning så skickar vi en bekräftelse till dig på att du sagt upp din lägenhet.

Du har alltid tre månaders uppsägning, vid dödsfall är det en månad.

Tänk på att ditt garage sägs upp automatiskt när du säger upp din lägenhet. Det blir samma uppsägningstid som du har på din lägenhet.

Här på denna länk kan du läsa mer om vad som gäller vis uppsägning och  utflyttning

   

När du säger upp din lägenhet kontaktar vi dig för att boka en första besiktning. Denna gör vi för att titta på eventuella skador och renoveringsbehov. När din avflyttning nämar sig ringer vi upp dig och bestämmer en tid för slut- och städbesiktning.