Vill du förnya din lägenhet? Vi har tagit fram ett förslag på extra utrustning som kan göra din lägenhet lite mer personlig och som är förhandlat med Hyresgästföreningen. Utöver det erbjuder vi även några ytterligare produkter.
Det ska vara enkelt och bekvämt att göra kompletteringar till sin lägenhet. Du behöver inte fundera över inköp och finansiering. Inte heller över hantverkare, transporter och montering. Vi tar hand om allt. Du betalar med ett månadsbelopp på din hyresavi, i vissa fall är det bara ett engångsbelopp du betalar. Du börjar betala när montering är klar.
Det går inte att få all extra utrustning i alla lägenheter utan vi måste göra en bedömning både tekniskt och av det ekonomiska läget efter vi fått förfrågan. Vi måste naturligtvis följa de regler som finns tex när det gäller el/vatten.
Kontakta vår kundstjänst om du vill veta mer!
Hur går det till?
Efter det att du som hyresgäst tagit kontakt med oss om en komplettering gör en reparatör en bedömning om önskat val går att utföra i just din lägenhet. När bedömningen är gjord skickar vi ut en blankett där dina önskemål och månadskostnad finns. Om du godkänner det, skriver du under och returnerar blanketten. När vi fått in den påskrivna blanketten skickar vi en beställning på arbetet. Det kan ta olika tid beroende på vilket val du vill ha. Leveranstid på tex köksluckor är fyra till sex veckor. När arbetet är klart lägger vi på den överenskomna höjningen i din varmhyra.
Det är endast kontraktsinnehavaren som kan beställa kompletteringar och du måste har skött din hyra och lägenhet i sex månader. Är ni två på kontraktet så ska båda skriva på beställningen. Finns borgensman/förvaltare måste även denna godkänna beställningen.
Om valet gäller en produkt som redan finns i lägenheten är hyresgästen skyldig att betala eventuellt restvärde. Ett exempel på detta är om hyresgästen idag har en spis som är fem år gammal och vill byta ut den mot en ny med keramikhäll. Spisar har en avskrivningstid om 18 år, vilket i detta fall betyder att restvärdet uppgår till 13 artondelar, vilket ska betalas innan installation av ny spis sker.
Krävs extra arbete för att kunna installera valet, t ex snickeriarbete i kök, uppgradering av elcentral eller skydd mot dusch vid installation av tvättmaskin får hyresgästen stå för den engångskostnaden.
Om det finns tilläggskostnader enligt ovan så tar vi reda på detta vid hembesök och informerar hyresgästen innan vi utför arbetet, varefter hyresgästen tar slutgiltigt beslut.
Det går inte att få all extra utrustning i alla lägenheter utan vi måste göra en bedömning både tekniskt och av det ekonomiska läget efter vi fått förfrågan. Vi måste naturligtvis följa de regler som finns tex när det gäller el/vatten.
På grund av gällande ventilationsbestämmelser kan vi inte installera varken köksfläkt eller tvättmaskin i hus med självdragsventilation.